شبکه اجتماعی Facebook ابتدا کار خودش را با دانشجویان دانشگاه آغاز کرد ولی به تدریج توانست راه خودش را در میان سایر اقشار جامعه باز کند و امروزه به عنوان به عنوان محبوبترین شبکه اجتماعی در سرتاسر دنیا شناخته می شود.مارک زوکربرگ وبگاه فیس بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی ویژهٔ دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضویت آن در آمدند.
تعداد کاربران فیس بوک در اکتبر 2010 به بیش از 500 میلیون کاربر رسید که حدود 70 درصد آن ها کاربران خارج از ایالات متحده هستند.
محیط فیس بوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر بهشمار میآید. فیس بوک با ارائه امکان عضوگیری در تعداد بالا، به کاربران اجازه میدهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه خود اضافه کنند.کاربران در فیسبوک دارای یک صفحه شخصی هستند. میتوانند گروه تاسیس کنند و یا در گروههای دیگر عضو شوند. کاربران میتوانند برای خود آلبوم عکس بسازند و دوستانشان را انتخاب کنند و به لیست دوستان اضافه کنند.کاربران میتوانند برای یک هنرمند یا یک وب گاه و یا وبلاگ شخصی خود و شاید هم برای کالایی که تولید میکنند صفحه جداگانه طراحی کنند تا دیگران هم در آن صفحات ثبت شوند و پیشنهاد و انتقاد ارائه بدهند.کاربران فیسبوک در رابطه با شما تنها به پنج گروه طبقهبندی میشوند؛ دوستان، دوستان دوستان، اعضای همشبکه، غریبهها و کاربرانی که احیانا بلوکه کردهاید.شبكههاي اجتماعي به مانند تمام رسانههاي نو در هر دوران، بستري است كه ميتوان از آن به عنوان ابزاري براي كسب درآمد استفاده كرد.
عضو فيسبوك كه باشيد، عدهاي از دوستان كه ميتوانند مشتريها و اربابرجوعهاي شما هم باشند آنجا هستند. پستهاي شما هم درباره همه چيز ميتواند باشد. شما در آنجا از چيزي كه خريدهايد تا آخرين چيزي كه گوش دادهايد مينويسيد.خيليها ميگويند فيسبوك جاي خوبي براي رونق دادن به كار و بار تجاري است، اما چهطور؟
در زیر برخی از این ترفندها توضیح داده شده است:
1- در اضافه کردن دوستان به صفحه خود دست و دل باز باشید
میبایست در اضافه كردن دوستان به ليست خود دست و دل باز باشید.اجازه دهید از هر قشر و آدمي به صفحه تان راه پيدا كنند كه اين البته شامل ديگر دلالهاي مجازي عرصه فيسبوک هم می شود.
2-صفحه ای را که ساخته اید شخصی و قابل اعتماد کنید
در صفحه ای که ساخته اید از علايق خود بگويند. اين يعني اينكه شما واقعا وجود دارید و ميشود به بودن شما اعتماد کرد. میتوانید در انجا درباره علایق خود صحبت کنید و يا چه چيزهايي را دوست دارید؟ اهميت اين نكته براي مخاطبان صفحه شما در اين است كه آدمها دوست دارند با كسي كه ميشناسند كار تجاري هم بكنند.
3- همیشه در دسترس باشید
آدمهاي موفق در كسبوكار از راه فيسبوك اصرار زيادي به جذاب و در دسترس بودن هميشگي صفحه خود دارند؛ چون كار در شبكه مجازي به بازي متاثر كردن ديگران ميماند و شما از طريق همين صفحه است كه با مشتريها و دوستان وارد مذاكره ميشويد. از راههاي مختلفي ميتوان هميشه در دسترس بود. مثلا خيلي از ما از امكانات تلفن همراه خود براي دسترسي به فيسبوك استفاده نميكنيم.
از راه تلفن همراه نظر گذاشتن 30 ثانيه و «لايك» زدن يك ثانيه طول ميكشد و صفحه شما با همين ريزهكاريهاست كه هميشه ميتواند بروز، در دسترس و زنده باشد.
4-همیشه متعادل بمانید
صفحه شما جايي براي گپ و گفت است نه اينكه بخواهيد چيزي را بهزور به كسي القا كنيد. پس براي كار تجاري در صفحه فيسبوك تعادل را حفظ كنيد. حتما دوست نداريد كه دوستان فيسبوكي شما بگويند «اوه بيخيال اين صفحه!». كاري كه ممكن است ما با صفحه برخي از دوستانمان بكنيم. پس با پافشاري روي فروش مثلا يك محصول، كاري نكنيد كه ديگران صفحه شما را ببندند و به اصطلاح بِلاك (Block) كنند.
5- از موضوعات تحریک کننده استفاده کنید
تعادل را در پستهايي كه قرار است افكار شما را نشان دهد يا چيزهايي باشد كه مخاطبان را به فكر بيندازد، حفظ كنيد. البته چنين كارهايي در فضاي فيسبوك معمول است، اما چيزي كه مهم است قابليت تحريككننده بودن موضوع شما براي گپ و گفت و جلب توجه ديگران است. براي نمونه نوشتن يك پرسش، گذاشتن عكسي با معني يا گفتن از اينكه چه چيزي ميتواند براي دوستانتان سود داشته باشد، از جمله فوت وفنهاي بازاريابي از طريق فيسبوك است.
6-مطالب خود را سبک سنگین کنید
صفحه فيسبوك آدمهايي كه در پول درآوردن از طريق فيسبوك موفقاند، شنيدهها را از جنبههاي مختلف مورد بررسي قرار ميدهد. برخي فكر ميكنند هر آنچه را كه ميشنوند بايد بگذارند روي صفحه فيسبوك، در حالي كه اين اشتباه بزرگي است. به جاي آن بهتر است درباره آن چيزي كه شنيدهايد از زواياي مختلف اطلاعات جمع كنيد و روي صفحه بگذاريد. بدين ترتيب صفحه شما همزمان با اطلاعرساني ميتواند جنبه آموزشي هم داشته باشد.
خیلی جالب بود.ولی حیف که فیس بوک در ایران فیلتر هست.
پاسخحذفدرباره مضزات استفاده از این جور شبکه ها هم بنویسید
پاسخحذف